Hvordan vedlikeholder man en terrengsykkel

Pre-Ride Checklist

Før du sykler, kontroller at sykkelen er trygg.

  • Gå gjennom detaljer for å vedlikeholde terrengsykkelen før rittet.
  • Inspiser komponenter, juster lufttrykket i dekkene, og sjekk alle skruer er strammet.

Sjekk dekktrykk

Kontroller at dekkene er riktig oppblåst før du reiser. Vi anbefaler å bruke et trykkmåler for presisjon. Dekktrykk bestemmes ofte av vekt og intensiteten på sykkelturen. Mindre lufttrykk gir en mykere følelse, som kan være bra for vanskelige stier, men hvis du gjør mye terrengsykling med hasting ned stigninger og konvertering, bør du øke trykket for å unngå punktering.

Les dekketiketten for å finne riktig dekktrykk. Må ikke overskride produsentens anbefalte maksimaltrykk.

Sjekk bremser

Sjekk bremsene er viktig for å holde sykkelen trygg. Før du sykler, sjekk at begge bremsene jobber korrekt. Gjennomgå manuell håndfri og automatisk fotfri som følger:

  • Manuell håndbremse: Stram justeringsmaneten til det passer mot skivebremser eller rotoren. Trekk i bremsehendelen for å sikre oppbremsing. Juster inntil vedlikeholdskravene er oppfylt.
  • Automatisk fotbrems: Pust på bremseinngangsspaken. Fleksible slanger må ikke strekkes utover 15 cm fra sykkelrammen. Juster pedalbelastning som manuell pilegrims-stil om nødvendig. Test pedaltrykk igjen. Juster om nødvendig inntil et tilfredsstillende resultat er oppnådd med tilstrekkelig kraft for å stoppe på ditt fartsnivå.

Sjekk girsystem

Kontroller leveringene for å se om de virker riktig. Et helt girsystem består ofte av frukt, bremser, styring, styrekomponenter, drivstofftank, eksosanlegg, deler av motorpakken og andre mekaniske systemkomponenter.

Start inspeksjonen med å se etter skade eller uregelmessigheter i giret. Se etter skader på boksen og lagringsporteføljer. Kontroller også at kulelagrene er rene og smurt som nødvendig.

Start maskineriet og se at det oppfører seg som det skal når giret aktiveres manuelt. Kontroller hvert gir med en liten øndersypi eller en flat skiftenøkkel. Sjekk at lysene i konsollen lyser nasjonalt eller blir blinkende hvis de jobber mot prinsippet.

Kontroller driverens bandasje for mangler under drift når giret er engasjert. Se produsentens datablad for å finne ut hvor mye olje som må fylles opp regelmessig.

Rengjøring og smøring

En terrengsykkel som er riktig vedlikeholdt kan hjelpe deg å sykle trygt og effektivt. Rengjøring og smøring er det viktigste. Her er hvordan du kan gjøre det:

  • Rens sykkelen din.
  • Smør den regelmessig. Da blir den i god stand!

Rengjør sykkelen

Rengjøring av sykkelen er viktig. Begynn med et grunnleggende renhold. Skyll rammen med varmt vann uten oppvaskmiddel. Bruk en skurebørste og klut for å fjerne motstandsdyktig skitt. Ikke glem å rengjøre rammehalsen, hjultakene, pedalkantene og andre områder.

Når grunnleggende renhold er ferdig, ta vekk forurensning fra hjulet som rusk eller olje-etterlater. Pass på at mekanismer er fri fra grunnsmuss. Begynn deretter å smøre. Fyll drivsplaten, pedalkantene, bruddsplaten og lavpulsakslingen med kvalitetsolje anbefalt av produsentene eller sykkelbutikken. Oljen vil sikkert spare deg problemer nedover veien!

Smør kjeder

Før du sykler, smør kjedene. Regelmessig smøring sikrer god funksjon og unngår skade. Teknisk kjedespray er best; det er velsmakende og har nyttige egenskaper.

Før du sprayer, fjern lokket fra drivverket og vask med terpentin-basert aerosol. Eliminerer skitt og olje fra målverdige gir-enheter. La det tørke før du smører det for å forhindre skitt-slitasje. Trekk overflaten fri for støv med et renserprodukt som ikke binder seg til olje. Unngå at produktets overflate Tetonses opp rett etterpå.

Smør kabler

For å oppnå optimal ytelse og unngå skade, er det en god ide å smøre kablene på terrengsykkelen regelmessig. Disse kablene må smøres jevnlig for å forhindre rust og slitasje. Et produkt som kalles ‘Kabelspray’ gir god beskyttelse. Dette bør gjentas nøye flere ganger per sesong.

Det kan også fjerne skitt og støv som begynner å bygge opp inni sykkelen, noe som kan føre til nedsatt ytelse hvis det blir stående over tid. Du finner spesialiserte kabelsmørefluider i sykkelbutikker, men noen sprays har samme effekt.

Komponenter

Å holde en terrengsykkel i god stand er viktig. For det må du vite hvilke deler den består av. Delene må vedlikeholdes. Dette gjelder sikkerheten til syklisten og levetiden til sykkelen.

La oss se på de viktigste komponentene!

Bytt ut slitte dekk

Hvor ofte du må bytte dekk avhenger av hvor mye du bruker sykkelen. Og hvilket terreng du sykler på. Bruker du sykkelen ofte og kjører på grovt underlag, kan det være nødvendig å bytte dekk en gang i året. Eller oftere. Slitte dekk gir dårligere grep. Det gjør det vanskeligere å kontrollere sykkelen. Riktige dekk i god stand sikrer at du får et jevnere løp. Grip er viktig for komfort og sikkerhet.

Det finnes ulike typer terrengdekk. Ta hensyn til:

  • Vekt/tyngde på syklister som skal bruke sykkelen.
  • Alpint stil og stisykling som skal gjennomføres.
  • Antall hobbykilometer man planlegger å logge.
  • Styrets diameter (29” eller 27,5”) og type bremsesystem (skivebrems).

Bytt ut slitt kjede

For å kjøre sikkert og miljevennlig med sykkelen din, må du ofte utføre vedlikehold. Kjeden er en av de viktigste delene. Den slites ned etter hvert. Slitasjen kan føre til gasslekkasje – eller enda farligere – at kjeden ikke holder. Bytt kjeden regelmessig. Oppoverbakker kan slite den særlig raskt. Den må ikke strekkes mer enn 12mm.

For å bytte kjeden trenger du:

  • en liten flat skiftenøkkel (mindre enn 8mm)
  • slipemiddel
  • olje
  • gamle hansker
  • et nytt sykkelkjede som passer modellen din.

Juster bremser

For å justere bremsene på en terrengsykkel, må du sørge for at stangen ikke rører basen. Du trenger tester og skiftenøkler. Juster deretter bremsespeilet ved siden av konsollen. Denne delen gir stabilitet og presisjon til hendelbevegelsen. Få et spesielt verktøy, eller bruk en vanlig stemmehjuljusterer eller hendelmonteringsskiftenøkkel.

Beveg speilet slik at det peker på innstillingsskruene på hendelens hovedarm. Du kan da ta retninger og strammejusteringer. Til slutt må du holde tommelskruene til terrengsykkelbremsenes motsatte side i riktig retning. Dette letter hastighetsregulering og trygg sykling!

Vedlikehold

Vedlikehold av en terrengsykkel er viktig. Spesielt hvis du sykler mye og på ulike typer underlag. Ta en nærmere titt på de forskjellige vedlikeholdsprosedyrene. Dette gjelder for å holde sykkelen på topp. Det er ikke vanskelig å vedlikeholde. Men det er viktig å gjøre det jevnlig.

Terrengsyklister bør følge vedlikeholdsrutiner. For å holde syklene sine i god stand.

Sjekk skruer og bolter

Regelmessig vedlikehold er viktig for å opprettholde sykkelen din. Sjekk skruer og bolter som du har fylt på noen gang, noen ganger i året. Uventede situasjoner mens du kjører og rust omkring de viktige delene er tilfeller hvor dette er spesielt viktig.

Fyll skruer og bolter med originale skruer som nyeste versjon, for å unngå alvorlige brudd eller problemer. Det vil spare deg for problemer senere!

Juster styrespill

Regular maintenance of your mountain bike includes adjusting the steering play. This helps keep your bike in control and tailored to your unique needs. Here’s a step-by-step guide to adjust the steering play:

  1. Lubricate the cables on your bike to ease the glide. Check that all cables are connected, secured properly and adequately adjusted for the bike to work right. Check regularly that they are loose or tightened.
  2. Adjust the handlebars so they fit well in your hands and give you the best comfort while cycling. To do this, pull them up and down, back and forth to find the right position for you.
  3. Adjust the seat using the stem levers on both sides of the seat post so that the stem, which is in the middle of the frame if it is a drop bar, is positioned in a direction that you want to cycle in.
  4. Adjust the seat straps so you get a firm grip on the seat post and don’t move forward or backward when you move up and down from the pedals. This will give you a stabilized grip on the handlebar while cycling on different surfaces such as asphalt or gravel road.
  5. Check the brakes before every trip to make sure they work properly when pedaling gets tough. The brake set can have different adjustments depending on the model of your bike such as hydraulic or cable brake. Both systems can be adjusted with special tools that are needed for that particular bike model.

Juster dempere

For god ytelse, juster demperalderen på terrengsykkelen din regelmessig. Etter lange turer på samme sti eller vei, kan demperen miste evnen til å absorbere effektivt. Justeringer bør gjøres nøyaktig for å unngå overbelastning av ramme og bremser.

Justering av demperen innebærer tre primære funksjoner: lufttrykk, preload og rebound. Disse justeringene kan gjøres manuelt med en inntaksnøkkel eller med et verktøy. Dette sikrer at sykkelen er optimalisert for jevn ytelse uansett underlag, hastighet eller plass.

Frequently Asked Questions

Q: Hvordan justerer man sykkelstammen?

A: Å justere stammen på en terrengsykkel handler om å tilpasse sykkelen til rytteres høyde og vekt. Start med å stille inn setepinnen slik at du kan nå de bredeste delene av styrehåndtakene. Deretter justerer du stammen til ønsket høyde ved å justere skruene som er plassert over og under stammen.

Q: Hvordan vedlikeholder man kjedet?

A: Det er viktig å vedlikeholde kjedet på terrengsykler for å sikre maksimal ytelse. Først må du sjekke at kjedet ikke er for stramt eller for slakt. Det er også viktig å bruke et eget kjedevedlikeholdsprodukt for å fjerne smuss og olje som kan ha blitt samlet opp. Etter at kjedet er rengjort må du sørge for å smøre det igjen med kjedeolje.

Q: Hvordan kontrollerer man bremsene?

A: Det er viktig å kontrollere bremsene på terrengsykkelen regelmessig for å sikre at de er i god stand. Først må du kontrollere at bremseskiven ikke er skadet eller dekket med smuss. Deretter må du sørge for å justere bremsehendlene slik at de er riktig strammet. Til slutt bør du følge instruksjonene som fulgte med sykkelen for å justere bremsesporene.