Klatresykkel

Tips for å klatre på terrengsykkel

Terrengsykling er et populært tidsfordriv og sport for mange amerikanere. I følge National Bicycle Dealers Association var 28,5 prosent av syklene som ble solgt av spesialsykkelbutikker i 2008, terrengsykler. Men det er en god innsats at få av disse rytterne anser at faktisk terrengsykkelklatring er deres favorittdel av sporten.

Klatring av åser, spesielt bratte åser, er en aktivitet som de fleste ryttere nærmer seg med frykt. De vet fra hard, smertefull, noen ganger ydmykende opplevelse at terrengsykkelklatring fører til nederlagskvaler mye oftere enn det fører til seieren. Med riktig strategi kan imidlertid klatring gjøres effektivt, uten å forårsake unødig motgang til sykkelen eller kroppen.

Tre ingredienser av en vellykket sykkeltur

Sykkelentusiast Ken Kifer sier at det er tre ingredienser i vellykket terrengsykkelklatring:

1. Fysisk styrke til rytteren
2. Riktig utstyrsvalg for stigningen
3. Åtte klatrestrategi

Forutsatt at de fleste som deltar i en så robust sport som terrengsykling er fysisk i form, bør ikke den første ingrediensen utgjøre et for stort problem. Hvis det er et problem, bør noen tøffe og tumble turer opp og ned i ulike åser i noen uker eliminere denne hindringen.

Varene 2 og 3 er imidlertid ikke helt så enkle å mestre. Men før disse aspektene blir forsøkt, må man velge riktig type sykkel

Velge riktig type sykkel

Det er stor forskjell mellom en landeveissykkel og en terrengsykkel, og å ikke vite denne forskjellen – og kanskje å gjøre feil valg – kan gjøre terrengsykkelklatring nesten umulig.

Generelt kan man se forskjellen på en landeveissykkel og en terrengsykkel ved å vurdere to faktorer – innramming og dekk på syklene.

Innramming .

Fordi landeveissykler er bygget for hastighet, har de vanligvis lettere rammer enn terrengsykler. Derimot huser de tyngre rammene til terrengsykler fjæringssystemer som er bygget for å tåle de rammeskjærende støtene fra grove terreng.

Dekk.

Racersykler har tynnere, jevnere dekk. Dekkene til terrengsykler er imidlertid brede med betydelig trekkraft for å håndtere tøffe terreng.

De siste ingrediensene

De to siste ingrediensene – riktig utstyrsutvalg og bakkeklatringstrategi – er uunnværlige deler av hverandre. Begge er viktige ingredienser i vellykket terrengsykkelklatring. Begge involverer strategi. Og bruken av begge er avhengig av forskjellige typer åser.

Terrengsykkel klatring opp forskjellige typer bakker

De fleste åser eller fjell faller i tre kategorier. Hver kategori gir sitt eget unike sett med utfordringer. Men hver annen type bakke kan erobres – med riktig strategi.

1. Den konkave bakken er brattest som toppen. En slik bakke ser ut til å bli høyere når rytteren nærmer seg.
2. En konveks bakke er brattest i bunnen. Denne typen bakker ser ut til å bli kortere når rytteren nærmer seg.
3. En jevn høyde har en skrånende, jevn stigning.

For å gjøre terrengsykkelklatring enda mer utfordrende, kan noen åser være en kombinasjon av alle tre typene, og noen kan være en del av en rekke åser. Noen kan til og med være fjell. Strategiene for å klatre de forskjellige åsene, må vurderes i forhold til om man klatrer en isolert høyde, en serie bakker eller et fjell, da strategien er forskjellig for hver.

Denne artikkelen vil ta for seg strategien for terrengsykkelklatring opp en isolert høyde.

Klatring en isolert høyde

En isolert bakke er en som “står alene” uten noen omkringliggende åser. Strategien som brukes i klatring, vil avhenge av om bakken er konveks eller konkav.

Convex Hills.

Å klatre i en bakke krever kraft og hastighet, to komponenter som gradvis må økes når du nærmer deg en bakke. For en konveks bakke (en som er brattere i bunnen) må timingen og hastigheten på oppstigningen være nesten perfekt. Så rart det kan høres ut, er måten å akselerere opp en konveks bakke å skifte ned. Dette gir mer kraft for klatringen. Men timing er alt når du bruker denne metoden. Skift ned for tidlig, og utmattelse vil plage rytteren selv før du når bakken. Skift ned for sent, og klatring i bakken kan være for arbeidskrevende.

Concave Hills.

Konkave åser er brattere på toppen og krever derfor en annen strategi enn konvekse åser. To viktige faktorer for denne strategien er å holde farten jevn, og dermed spare energi, i starten av stigningen. Når bakken blir brattere, bør nedskiftingen begynne.

En annen strategi for terrengsykling i en konkav bakke er å stå opp på pedalene, noe som skaper en kraftigere syklus. Når du står, må du sørge for at hele kroppen er jevnt fordelt på begge pedalene. Dette vil skape tilstrekkelig kraft til å overvinne bakken.

Noen få tips for generell teknikk

Enes pedalteknikk er også en viktig faktor i vellykket terrengsykkelklatring. Den rette plasseringen av føttene kan ha stor innvirkning på hvor mye innsats du bruker når du klatrer opp bakken. Føttene skal plasseres riktig og hælen skal holdes parallelt med bakken. (Hvis tærne pekes ned, minimeres muskelsammentrekningene i benet, noe som vil påvirke hastigheten og utholdenheten til rytteren.)

Et annet poeng å vurdere er turens tråkkfrekvens. (Kadens er det antall ganger pedalen roteres, på hver side, per minutt sykling.) Sikt etter en jevn kadens er et sunt mål, enten overflaten er flat eller ligger i en høyde. Sykling med en tråkkfrekvens på 85 til 105 er et optimalt nivå.

Når du klatrer på terrengsykkel, økes kraften til å klatre bakken med høyere tråkkfrekvens mens du skifter ned til lavere gir. Innsatsen på pedalen skal imidlertid være den samme både ved opp- og nedslag. Å opprettholde samme trykk i løpet av hele pedalsyklusen vil skape et jevnere slag, noe som kan bidra til å opprettholde energinivået som trengs for å klatre opp bakken.

Utsikten fra toppen

Terrengsykkelklatring er ikke for svak av hjertet. Det krever styrke, utholdenhet og god teknikk. Men med disse tipsene, bør du kunne se utsikten fra toppen av bakken (eller fjellet) raskere enn vennene dine!