Forbedret hjerte helse

Regelmessig trening er kjent for å forbedre kardiovaskulær kondisjon. British Medical Association studerte 10.000 mennesker og viste at å sykle i minst 30 miles i uken reduserte risikoen for koronar hjertesykdom med nesten 50%. Terrengsykling bruker store muskelgrupper som krever mye oksygen. Dette gjør hjertet fungerer jevnt, øke hjertets fitness med 3-7%.

Mindre stress på leddene

Terrengsykling er en lav effekt sport, noe som betyr at det legger mindre stress på leddene enn andre aerobe aktiviteter som løping. Sykling regnes også som en ikke-bærende sport, noe som betyr at sittende handling tar press av leddene og reduserer risikoen for å skade dem.

Redusert risiko for sykdommer

Regelmessig moderat trening er kjent for å styrke immunforsvaret og holde deg frisk. Forskere ved University of North Carolina fant at folk som sykler i 30 minutter, 5 dager i uken, tar halvparten så mange sykedager i arbeid sammenlignet med sine stillesittende kolleger! En annen studie publisert i European Journal of Epidemiology rapporterte at kvinner som trente regelmessig, inkludert sykling til arbeid, reduserte forekomsten av brystkreft.

Redusert stress og forbedret humør

De kraftige kravene til terrengsykling stimulerer kroppen din til å frigjøre naturlige endorfiner, som er kroppens måte å føle seg bra og få mer energi. Trening øker også serotonin, en viktig nevrotransmitter i hjernen som bidrar til å forhindre depresjon og angst. Fokuset og oppmerksomheten som trengs for å ri en utfordrende single-track kan bli en form for bevegelig meditasjon; til slutt bidra til å slappe av og vær livets stressfaktorer ved å fungere som en distraksjon fra negative tanker som kan bidra til angst og depresjon. Å få nye ferdigheter og forbedre terrengsyklingsevnene dine bidrar også til å bygge selvtillit og selvtillit.